Weber och Freud erkänner den roll som legitimering och libitiala band spelar som de främsta psykosociala krafterna som upprätthåller byråkratin på arbetsplatsen. Detta berodde på några av de reformer som han införde för företag, för offentliga utgifter, byråkrati uppsats, miljöskydd och transportsektorer. Källor: Federal Emergency Management Agency. De anställda i ett stort företag måste följa de beslut som byråkrati uppsats göra eftersom de inte har något val. relaterade inlägg, byråkrati uppsats. Max Weber och många senare samhällsteoretiker hävdade att politiska system skulle bli lika eftersom de alla genomgick en process av ökande byråkrati.
Relaterade kategorier
Etik När du tittar på byråkrati uppsats definition av byråkrati och genom att notera några av landets senaste exempel på framgång och misslyckande i den byråkratiska affärsvärlden, kan man se att frågan helt klart är dubbelsidig och sannolikt kommer att förbli så i många år framöver. Men trots splittringen i åsikten, frågan om etik byråkrati uppsats byråkrati kan fördjupas på ett rationellt sätt som i slutändan gynnar etiska byråkratiska affärer inom affärsvärlden. många kritiker debatterar att byråkrati och dess ledningspositioner ger en stillastående arbetsmiljö, anhängare hävdar att byråkrati i näringslivet bygger på effektivitet, vilket är avgörande för lång livslängd. Byråkratin i näringslivet måste närma sig på ett kollektivistiskt sätt -- vilket säkerställer att etiken finns i en gemenskap av individer snarare än i en enda person Brown 1.
Individer som arbetar i en byråkratisk verksamhet byråkrati uppsats agera på rätt sätt i... Verk Citerad Allan, Kenneth. Utforskningar i klassisk sociologisk teori: Att se det sociala arbetet. Newbury Park, Kalifornien: Pine Forge Press. Affärsordbok. html [Åtkom den 23 mars byråkrati uppsats. Sådana resurser kommer att omfatta lämplig finansiering för anläggningar, personal, tekniska och kommunikationsresurser och andra sådana element som krävs för en administrativ kapacitet som överensstämmer med allmänhetens behov som den är avsedd att tjäna, byråkrati uppsats. Det är alltså som huvuddelen av Meiers bok handlar om den faktiska strukturen av en regering baserad på byråkratiprincipen, byråkrati uppsats.
Här utforskar han i detalj förhållandet mellan en variant av myndigheter och hur dessa bidrar till att upprätthålla det förnuftiga samspelet mellan regeringens tre avgränsade grenar. Även om han hänvisar till det som den fjärde grenen i titeln på sin bok, verkar han inte desto mindre illustrera i detta kapitel att byråkrati istället är det mångsidiga membranet som överför kommunikation och handling mitt i den federala administrationens mångsidiga ansvar. I detta avseende kommer Meier-texten slutligen för att bekräfta Foucaults stora påståenden, som antyder en ömsesidighet mellan våra...
Citerade verk: Alesina, byråkrati uppsats, a. Byråkrater eller politiker? Journal of Public Economics, 92, Clegg, S. Weber och Foucault: Social teori för studier av organisationer, byråkrati uppsats. Downs, a. Inom byråkratin. Real Estate Research Corporation. Feluga, D. Moduler om Foucault: On Panoptic and Carceral Society. Introduktionsguide till kritisk teori. ureukrati som ett nödvändigt ont: Formaliseringen av statliga myndigheters organisationsstruktur Skapandet av en effektiv och konkurrenskraftig offentlig tjänst som är den byråkrati som finns i de flesta regeringar idag identifieras ofta som ett "nödvändigt ont".
personliga faktorer till ett minimum" Jackson, byråkrati uppsats, Det är uppenbart att byråkrati skapas med sina fördelar för regeringens effektiva prestation. dock, byråkrati uppsats, påståendet att byråkrati är ett "nödvändigt ont" uttrycks bäst ur politikernas och de valda ledamöternas synvinkel. ureukrati som ett nödvändigt ont kan också vara människors åsikt byråkrati uppsats haft frustrerande erfarenheter av att arbeta med eller söka hjälp från medlemmar av den byråkratiska regeringen. Benämns ofta byråkrati uppsats "byråkrati", byråkrati, istället för.., byråkrati uppsats. Bibliografi Jackson, R. En jämförande introduktion till statsvetenskap.
NJ: Prentice-Hall. Peters, byråkrati uppsats, B. Byråkratins politik. NY: Routledge. En bemyndigad anställd byråkrati uppsats inte lyda regler och procedurer för att hjälpa byråkrati uppsats kund och i sin tur själva organisationen. För ytterligare analys av delegering och bemyndigande måste vi förstå själva begreppet makt. I byråkratier, byråkrati uppsats, arbetet utförs helt enkelt genom att följa förinställda procedurer. Ledarskap behöver vanligtvis inte påtvinga makt, i själva verket ges makt till anställda att välja det bästa tillgängliga valet beslutsfattande i enlighet med reglerna och förordningarna.
De flesta diskussioner om makt inkluderar ofta de fem kategorierna av social makt som identifierats av psykologerna John French och Bertram aven. Dessa fem klassiska typer av makt inkluderar belöning, tvång, legitim, referent och expert. eward, en maktkälla är baserad på en persons förmåga att kontrollera resurser och belöna andra; medan målet för denna makt måste uppskatta dessa belöningar. Tvångskraft är som namnet antyder relaterad till rädsla. Personen med tvångskraft har... Referenser Australian Bureau of Statistics. Chester I. The Foundation of the Executive, Harvard University Press, Cambridge. Och Donovan, byråkrati uppsats, F. Chefspraxis i ideella organisationer.
Sydney: Allen och Unwin. John R. French, Jr. Cartwright EdStudies in Social Power, University of Michigan, Institute for Social Research, Ann Arbor. Byråkrati Att arbeta inom en stor byråkrati kan på en gång vara skrämmande och tröstande, frustrerande och enkelt. Tre av fördelarna med att arbeta inom en stor byråkrati inkluderar rolldifferentiering, anonymitet och tydlighet i rutiner, regler och förordningar. Till exempel på grund av organisationens hierarkiska struktur, byråkrati uppsats, anställda känner till sina roller, byråkrati uppsats. Rollkonflikter och jobbuppgiftsförvirring är relativt sällsynt i organisationer med strikta hierarkiska strukturer eftersom varje individ utför en specifik uppsättning uppgifter och rapporterar till specifika handledare, byråkrati uppsats.
Att arbeta inom en stor byråkrati ger också en grad av anonymitet som inte är tillgänglig för dem som arbetar i mindre företag. Anställda som föredrar att behålla sina professionella och byråkrati uppsats lever separat, byråkrati uppsats, till exempel, byråkrati uppsats, kanske föredrar anonymiteten hos den stora företagsstrukturen. Slutligen, stora byråkratier är kända för sin "byråkrati", reglerna, officiella förfaranden, byråkrati uppsats, och pappersarbete som följer med territoriet. Hur irriterande det än kan vara ibland, som... Ett annat orosområde som leder till en hel del studentbesvikelse kommer i form av grundläggande kommunikation mellan kontoret.
Grunden för en stor institution är ofta baserad på dess förmåga att konversera effektivt och effektivt mellan olika universitetsfunktioner. Skolan missköter kontinuerligt interaktioner mellan finansiellt biståndskontor, registratorns kontor och bursarkontoret. Direktkommunikation eller dirigerad kommunikation är en vanlig röra och det får en att undra om det inte pågår någon telefonutbildning överhuvudtaget. Andra problem uppstår byråkrati uppsats någon försöker kommunicera med överföringens kontor eller om registratorn måste prata med någon utbildningsavdelning, byråkrati uppsats. Universitetsbaserade byråkratier skapar traditionellt sett ingen politik men de behövs för att genomföra den.
Så om det måste finnas en byråkrati för att hantera bergen av formulär, filer och kommunikationer för de många eleverna på skolan, gör åtminstone en extra.., byråkrati uppsats. Det finns med andra ord byråkrati uppsats förmåga, enligt Kants riktlinjer, för en att utesluta sig själv från de plikter som människor enligt denna standard alla är skyldiga att. Tron på att se åt andra hållet i termer av etiska normer inte kan skada ett företags bästa är en helt naiv uppfattning. Ungefär som ordspråket, "ett dåligt äpple skämmer bort gänget", så kan också ett enkelt exempel av oetiskt beteende inom ett företag kasta en teoretisk skiftnyckel i arbetet byråkrati uppsats allt som företaget har bestämt sig för att göra.
Därför måste ett etiskt ramverk utformas inom ett företag från grunden, cementerat i alla nivåer av anställdas agerande, byråkrati uppsats, i ordning byråkrati uppsats se till att vissa standarder för etik och excellens krävs. I situationer byråkrati uppsats Därför måste såväl företagsledare som nybörjaranställda hålla sig till samma standarder, som var och en arbetar på ett jämnt... Verk Citerade Bowie, Norman. Ames, IA: Blackwell Publishing. Som ekonom som hade studerat förvaltnings- och regleringsrätt såg han slöseriet och ineffektiviteten i socialismen, byråkrati uppsats, men han påpekar att Lenin och Hitler, såväl som de brittiska förkämparna för socialisering och "således de mest framstående förespråkarna för socialismen implicit erkänner att deras grundsatser och planer inte tål kritiken av ekonomisk vetenskap och är dömda under en frihetsregim" von Mises In Bureaucracy drog von Mises slutsatsen att varje man inte kan vara ekonom, att yrkesverksamma har en fördel framför lekmän eftersom de ägnar all sin tid åt den ena saken, att bli specialister inom sitt område.
Högt reglerade områden inkluderar miljöskydd, hälsovård och professionell licensiering, byråkrati uppsats. Att förstå och tillämpa förvaltningsrättsliga principer är avgörande för att regeringen ska fungera smidigt. Förvaltningsrätten är också viktig i interaktioner med regeringen i sin egenutvecklade kapacitet, såsom framstående domän, fastighetsutveckling, kontrakt och konstruktion. Referenser Benson, byråkrati uppsats, H. Fokusera AFL-CIO-debatten: Bureaucracy v. Union Democracy Review byråkrati uppsats Jan-feb Föreningen för facklig demokrati. Webster, N. Websters New World Dictionary of the American Language. Nashville: The Southwestern Co. A byråkrati uppsats Mises, L. Auburn, Alabama: Mises, byråkrati uppsats.
Stora företag är enheter som de flesta människor arbetar för och är vana vid, som fokuserar all makt på ledarna, som "de beslutande", som fattar beslut, bra eller dåliga, för alla under dem. De anställda i ett stort företag måste följa med i de beslut som ledarna fattar eftersom de inte har något val. En regering som styrs av dessa principer är inte en demokrati. Det är en byråkrati. ilson James Q. ilson, Byråkrati: hatt Statliga myndigheter gör de gör detbyråkrati uppsats, beskriv diskutera domare Domstolar byråkrater världen annorlunda. Du bokar James Q.
definition av hjälteuppsats
Inledning: Byråkrati är regeringen som leds av betalda tjänstemän. Den ska utföra sina funktioner i varje sektion. Byråkrati i sin mest allmänna mening beskriver ett sätt att organisera en institutions verksamhet så att den fungerar effektivt och opersonligt. Dess funktioner: Att fungera väl i varje nation såväl som i regeringen. har tre delar av sin regering: den verkställande, den lagstiftande och den rättsliga. Den lagstiftande makten består till övervägande del av politiker. Den verkställande makten har både politikerna och tjänstemännen eller byråkraterna. Rättsväsendet är en rent byråkratisk organisation. Så det visar sig att huvuddelen av regeringen i ett land kommer från tjänstemän eller byråkrater.
Om detta kriterium för byråkratin kunde genomföras, skulle en stat bli den mest idealiska. Men de flesta länder i världen har en byråkrati som folket kallar vit elefant, tillrättavisande för dess byråkrati förhalning och saknar all respekt för dess aktiviteter. Olika teoretiker: Det finns många teoretiker av byråkrati. Max Weber var den mest kända bland dem. Han och de flesta andra efterföljande författare karakteriserade byråkratin av en uppsättning grundläggande organisatoriska principer. Enligt Weber är tjänsteinnehavarna eller byråkraterna i en institution placerade i en tydlig hierarki. Denna hierarki representerar den strängaste kommandokedjan. Byråkraterna är avlönade tjänstemän. Deras enda belöning kommer från lönen och inte direkt från deras kontor.
Deras auktoritet härrör helt och hållet från deras roll och inte från någon privat status. En byråkrats auktoritet finns bara i, och i den mån det behövs för att utföra sin roll. Med andra ord betonar begreppet byråkrati mer på effektivitet på bekostnad av mänskliga egenskaper. Denna princip är en av fem andra principer som föreslås av Ritzer för att beskriva konceptet Mcdonalization. Ritzer säger faktiskt att det finns fem huvudprinciper för konceptet Mcdonalization och de inkluderar effektivitet, beräkningsbarhet, förutsägbarhet, kontroll och kultur. Begreppet byråkrati, som föreslagits av Weber, liknar Mcdonalization eftersom byråkrati fokuserar på kvantitet i motsats till kvalitet.
Mcdonalization-konceptet betonar också kvantifierbara aspekter av en produkt, i motsats till de estetiska aspekterna av en produkt. Dessutom, i sådana byråkratiska organisationer skulle chefer bedöma arbetarna, baserat på hur snabbt de arbetar, inte kvaliteten på deras arbete. Med andra ord tar byråkratin liten hänsyn till kvaliteten på arbetet och arbetarnas välfärd. Istället föreslår den ett mekaniskt perspektiv på arbetare som en produktionsfaktor, i motsats till människor. Detta är den främsta anledningen till att byråkratin beskriver anställdas arbete som rutinmässigt, repetitivt och förutsägbart. Med sådana begrepp i spel kan en rationell tanke som genereras genom en snäv förståelse leda till irrationella och oönskade resultat.
Därför säger Ritzer att begreppet byråkrati och Mcdonalization liknar varandra eftersom de båda avhumaniserar organisationer och deras anställda. Med andra ord, Mcdonalization och byråkratier behandlar inte människor som människor, utan snarare som källor till pengar. I en berättelse som skildrar Gregors liv, introducerar en kontorsarbetare, Kafka och Melville, en intressant förståelse av byråkratins missnöje, som föreslagits av Weber. Gregor förlorade sitt jobb när en katastrofal olycka inträffade i hans liv. Till exempel, för att förlita sig på Gregor som familjeförsörjare, upplevde hans familj och vänner betydande svårigheter att upprätthålla sina liv när Gregor förlorade sitt jobb. Han tillbringade större delen av sin tid på kontoret, borta från sin familj.
De psykosociala krafterna som binder byråkratiska organisationer kretsar kring de krafter som håller samman olika grupper på arbetsplatsen. Men olika grupper på arbetsplatsen måste vara sammanhållna och arbeta för ett specifikt syfte, vilket föreslås av byråkratiska principer. Genom denna förståelse är det avgörande att introducera begreppet libidinala band, som upprätthåller gruppsammanhållning. I denna analys är det lätt att ifrågasätta varför gruppband existerar, och varför de existerar under den avsedda perioden. För att svara på denna fråga säger Feud att ledarens auktoritet och legitimitet är den främsta bindande faktorn. Byråkratier stärker därför dessa organisatoriska band genom att förmå anställda att acceptera en högre myndighet som den legitima bindande faktorn i en organisation.
Ovanstående exempel står i kontrast till andra grupper som inte har en ledare eller ett auktoritetscentrum. Freud ger ett exempel i artikeln med titeln Två konstgjorda grupper: kyrkan och armén , där han säger att en extern auktoritet, och inte nödvändigtvis en auktoritet inom organisationen, håller ihop vissa grupper. Till exempel håller yttre krafter samman kyrkor. Faktum är att ibland, säger en osynlig kraft, kan Gud förhindra upplösningen av sådana grupper. Skolkuratorer och anmälan om övergrepp mot barn. Professionell skolrådgivning, 12 5 , Rapportering av övergrepp mot barn av skolkuratorer. arbetskraftens underordning" en nödvändig förutsättning för att upprätta ett anställningsförhållande? Finns det andra nödvändiga förutsättningar?
Det kapitalistiska övertagandet av produktionen var till en början bara formellt. Kapitalister tog kontroll över produktionsmetoder via ägande och anställde arbetare i sina privatägda fabriker. Arbetare gick med på att arbeta för ägarna, eftersom de trodde att detta var ett mer ekonomiskt och socialt fördelaktigt förhållande än att arbeta för sina egna gårdar, på sin egen privatägda mark. Arbetets formella underordning av kapitalet är därför nödvändigt i en situation med privat företagande, där arbetskraft kan hyras billigt för att arbeta på redan existerande egendom som ägs av kapitalister. Varför beskrivs den "verkliga underordningen av arbetet" som en grundläggande aspekt av ledningen? Hur gör den mänskliga faktorns unika natur denna form av underordning problematisk?
Det är först senare, delvis under trycket från arbetarnas kamp, som kapitalister börjar investera... Demokrati och byråkrati Det finns en naturlig tendens att byråkratin växer sig större i en demokrati om den inte kontrolleras. Mycket av detta uppstår på grund av liknande tillväxttendenser som kan hittas i andra organisationer. Men i den demokratiska regeringsformen finns det utmaningar inom statlig byråkrati som är unika för denna sektor. Till exempel, i privata företag finns det vanligtvis myndighetskedjor som är ansvariga för beslutsfattandet och som måste vara transparenta och ansvariga inför alla organisationens intressenter. Dessutom har verksamheten i en privat organisation typiskt sett ekonomiska begränsningar som ständigt övervakas.
Däremot i den demokratiska formen är typiskt valda tjänstemän ansvariga för att övervaka de byråkratiska institutionerna som styr samhället och de är mindre rigorösa när det gäller att upprätthålla prestationsmått. Denna analys kommer att överväga balansen mellan demokrati och dess byråkratiska institutioner och den dynamik som förmedlar dessa relationer. Det var…. Verk som citeras Christiano, T. Demokrati och byråkrati. Filosofi och fenomenologisk forskning, Dahlberg, S. Demokrati och byråkrati:. Hur deras kvalitet spelar roll för folklig tillfredsställelse, Kumar, A. Korruption, demokrati och byråkrati. Teoretisk och tillämpad ekonomi, Libman, A.
Demokrati, byråkratins storlek och ekonomisk tillväxt: bevis från ryska regioner. Empire Economics, organisationskulturteori och både formella och informella gruppers roll och inverkan på hur moderna organisationer fungerar. Organisationskultur är hur organisationer genomför sina affärstransaktioner. Det hänvisar också till de olika perspektiven som ett företag ser saker och ting. En organisation bygger sin egen organisationskultur genom struktur, historia och företagets traditioner Shafritz Teorier om organisationskultur tyder på att kultur ger en organisation en känsla av identitet och definierar vad företaget står för. Det berättar också vad företaget är.
Kultur ger också detaljer till företagets principer. Organisationskultur i bredare termer är människors kollektiva beteende och innebörden av de handlingar som människor gör. Det handlar om vision, normer, system, övertygelser och organisationens värderingar. Organisationskultur innehåller värderingar som accepteras av de anställda i en organisation. Det finns fyra huvudkategorier av organisationskultur. Män och kvinnor utför olika uppgifter i samhället. Det finns uppgifter som kvinnor inte kan utföra medan männen är kompetenta. Andra uppgifter är svåra för män att utföra medan samma uppgifter är lätta för kvinnor. Den föränderliga världen gör det möjligt för kvinnor att arbeta inom de områden som många ansåg tillhöra männen. Kvinnor arbetar nu i byggföretag som en anställningsform. Arbetsuppgifterna påverkar positivt i en byråkratisk prestation eftersom kvinnor integrerar sin kompetens med mäns för att arbeta för att uppnå en organisations mål.
Starka och goda arbetsrelationer mellan de anställda på en byrå är fördelaktiga Gormley De starka relationerna säkerställer att det finns kompetens och effektivitet i de anställdas prestationer. Politiskt stöd är avgörande för att all byråkrati ska trivas. Politisk stabilitet och stöd är den viktigaste avgörande faktorn som gör det möjligt för en byråkrati att frodas i sin verksamhet. Politiskt stöd gör det möjligt för byråkratin att fungera utan några hinder. Detta säkerställer att byråkratin fungerar med lätthet. Politiskt stöd gör det möjligt för byråkratin att få hjälp och hjälp från politiker Gormley Politisk inblandning är den främsta faktorn som leder till byråkratins kollaps.
Negativa arbetsrelationer mellan en byrå och politiker är en negativ faktor som gör att byrån inte fungerar därefter. Bra ledarskap hjälper byråer att arbeta effektivt. Bra ledarskap säkerställer att det inte finns några korruptionsfall på många byråer Gormley Dåligt ledarskap leder till förskingring av medel och korruption i byråerna. Bra ledarskap är en motivator för de yngre staberna som ser upp till ledarna och följer de exempel som ledarna ställer upp. Detta gör att de anställda på byrån kan prestera utmärkt inom alla sektorer. God styrning och ledarskap av tjänstemännen gör att organisationen kan få medel från regeringen som hjälper den att utföra sina uppgifter.
Svar från den amerikanska regeringen som sammanfattar läsningarna: I sin artikel "Konstitutionell demokrati och byråkratisk makt" diskuterar Peter oll regeringens administrativa gren och de olika avdelningarna som har kontroll över de fonder som håller federala och delstatliga regeringar i arbete. Byråkratin är en mycket inflytelserik del av regeringen och har en viss kontroll över både presidenten och kongressen med mycket färre juridiska kontroller av deras handlingar än något av dessa organ har att göra med. Det har visat sig svårt att hitta sätt att begränsa byråkratins inflytande när grundlagen inte tydligt anger en åsikt i frågan; ett allvarligt problem eftersom grundlagen är grunden för all lagstiftning i landet.
Och ytterligare problem har varit att försöka avgöra vilken gren som ska ta itu med administration. Alexander Hamilton trodde att detta var presidentens och den verkställande grenens jobb... Citerade verk: "The Executive Branch. Wilson, James Q. Woll, Peter. Detta är bara en av de implikationer som individer står inför när det kommer till den här typen av gränser. Vissa människor väljer att ignorera de gränser som sätts för dem om de tycker att dessa gränser är för restriktiva. Andra känner inte ens igen de gränser som sätts för dem och känner att gränsplaceraren inte har rätt att göra det i första hand. Trots dessa saker slutar det vanligtvis inte bra ur en organisatorisk synvinkel för människor som fortsätter att "bryta mot reglerna.
Vanligtvis lämnar människor antingen av sig själva eller ställs i ordning innan något av detta sker, men det är inte alltid fallet. För de människor som ignorerar gränser finns det andra problem, som... Blandningen av offentliga och privata strävanden och effekter som många byråkratier, särskilt de som är direkt eller indirekt relaterade till olika regeringar, har gjort denna effekt ännu mer uppenbar, till den grad att många byråkratier kan ses som nästan helt underordnade sin klient på långt utöver de traditionella antagandena om utbud och efterfrågan. Detta kan göra nätverksorganisationen, särskilt i blandade offentlig-privata strävanden, mycket mer komplicerad och väsentlig än den redan är för de flesta byråkratier.
Det motstånd mot förändring som många byråkratier besitter på grund av sin storlek och komplexitet är faktiskt en styrka i en allt mer flyktig värld. Den intensiva nivån på nätverksorganisation som kan ses som en reducering av effektiviteten säkerställer också att otillbörliga och repetitiva förändringar är mindre sannolikt att inträffa, vilket bildar två positiva aspekter av byråkratiska aspekter som vanligtvis ses som negativa. Denna storlek och komplexitet ger också byråkratier en bredare... När byråkrater i en viss stat ser att en stor del av samhället kämpar med en viss regel eller förordning, kan det vara dags att ta itu med några ändringar av den regeln.
Texas och andra stater gör detta, men de är begränsade något genom att federala regler alltid ersätter statliga regler. Texas stiftar lagar genom att lägga fram lagförslag och låta dem gå igenom statens lagstiftande församling. Om lagförslaget får tillräckligt många röster antas det och blir en lag. Det är dock mycket viktigt att dessa lagförslag är acceptabla på federal nivå, och att de följer federala lagar samt vad staten vill åstadkomma. Om de inte är acceptabla på federal nivå kan de inte vara lagar i Texas, även om det fanns tillräckligt med röster i den staten för att godkänna dem. Medan vissa stater har antagit lagar som går emot vad federal lag säger, är det...
offentlig förvaltning och överväger effekten av deras skrifter och teorier på förvaltningsområdet. Den har 6 källor. En analys av kärnområdena inom offentlig förvaltning och hur dessa områden förhåller sig till varandra; med beaktande av teorier och skrifter från stora aktörer inom offentlig förvaltning och hur deras åsikter format dessa områden. Den offentliga förvaltningens principer är den tydligaste beskrivningen av dess användbarhet för samhälle och regering. Denna administrativa vetenskap är knappt år gammal i USA. Och lite över år gammal i Frankrike. Med sina rötter tillbaka till Napoleon utvecklades den offentliga förvaltningen till stor del som ett resultat av den ökande komplexiteten i samhället, ekonomin och tekniken.
Det franska systemet för offentlig förvaltning anses fortfarande av många vara världens bästa. Jämfört med Tyskland och Storbritannien, U. var relativt långsammare att använda offentlig förvaltning i... The Science of "Muddling Through" av Charles E. htm 5 Bokrecension. Förstå offentlig policy. Prentice Hall. Statsvetenskap. Kristin dog -- Fallstudie Den 30 maj sköts en ung kvinna vid namn Kristin Lardner av sin ex-pojkvän, Michael Cartier. Cartier hade en lång historia av våld och kriminell verksamhet, för att inte tala om flera domar för våld i hemmet.
Vid tidpunkten för mordet var faktiskt Cartier på skyddstillsyn och under beskydd av ett besöksförbud. Ett antal offentliga myndigheter hade till uppgift att hålla Cartier borta från Kristin, men det blev tyvärr inte så. Kärnan i saken handlar om elementet byråkrati, hur de är inrättade, vad som håller dem igång, vilka incitament de använder för att mäta effektivitet och vilka faktorer som hämmar deras förmåga att vara lyhörd. Inom rubriken offentlig förvaltning verkar det finnas åtminstone två teoretiska föreskrifter som gäller för fallet Kristin Lardner. För det första är det idén om offentlig byråkrati och...
Förföljelsen av Kristin: lagen gjorde det lätt för min dotters mördare. Washington Post. Offentlig förvaltning: Förstå ledning, politik och juridik i den offentliga sektorn. New York: McGraw Hill. Stillman, R. Offentlig förvaltning: Koncept och fall. Boston, MA: Houghton Mifflin. Se till exempel uppgifterna i Nationella registret för våld i hemmet. I det här fallet kan den starkare kulturen lätt konsumera den mindre kulturen. Anställda tenderar att vara mer mottagliga främst på grund av bristen på kultur och även på grund av prestige och makt hos det förvärvande företaget. Assimilering sker ofta om mindre, mindre etablerade företag köps upp av mycket större konkurrenter. Eftersom företaget precis har börjat växa fram har många kulturkvaliteter inte blivit förankrade.
Assimilering är dock mycket sällsynt i samband med sammanslagningar. Vad som är en vanligare strategi är avkulturering. Detta beror främst på det faktum att anställda vanligtvis motsätter sig organisatoriska förändringar, särskilt när de uppmanas att kasta bort personliga och kulturella värderingar. Under dessa förhållanden tillämpar vissa förvärvande företag en avkultureringsstrategi genom att påtvinga den förvärvade organisationen sin kultur och affärspraxis. Det förvärvande företaget tar bort artefakter och belöningssystem som stödjer den gamla kulturen. Människor som inte kan adoptera...
Vad vi kan ta av detta är att deras pluralistiska samhälle alltid var hotat. Oavsett hur långt ett pluralistiskt samhälle skulle komma i teorier, kan dessa individer utan samma moral omedelbart äventyra och ogiltigförklara nya teorier. Carpenter fokuserar på framväxten av byråkratisk politisk innovation i USA. under den progressiva eran, ifrågasätter varför postkontoret och jordbruksdepartementet blev politiskt oberoende författare av ny politik och varför inrikesdepartementet inte snickrade, 4.
För att förklara denna utveckling ger Carpenter en väsentligen ny teori om byråkratisk autonomi grundad i organisationsteori, rationella valmodeller och nätverkskoncept. Enligt Carpenters åsikt kan byråkratier med mycket distinkta mål uppnå autonomi när de kan skapa och behålla ett rykte bland olika koalitioner för att erbjuda tjänster som också är mycket distinkta Carpenter, 4 vilket är vad som hände med Posten... Bibliografi Bertelli, Anthony. Madisons chefer: Offentlig förvaltning och konstitutionen. Baltimore: John Hopkins University Press, Carpenter, Daniel P. The Forging of Bureaucratic Autonomy: Reputations, Networks, and Policy Innovation in Executive Agencies, -- Princeton University Press, Cook, Brian J. Byråkrati och självstyre.
Baltimore: Johns Hopkins University. Vad världen behöver idag är ett effektivt globalt banksystem och en stark och hållbar handelsrelation. Den senaste världskonjunkturen återspeglar kollapsen av det globala banksystemet. Detta var resultatet av kraftiga framsteg av lån och kumulativa räntor som samlades in på dessa lån, vilket ledde till ekonomisk tillväxt på kort sikt men ekonomisk kollaps på lång sikt. Det är dags för de globala makterna att ta med sig världens ekonomer och politiska ledare och fatta ett effektivt beslut om skapandet av ett banksystem som erbjuder lån till nationer som är i akut behov av ekonomiskt stöd som Nigeria, Uganda och andra afrikanska länder.
Den myndighet som ser till ett sådant banksystem bör säkerställa en balans mellan första världen och tredje världen för att säkerställa att världsekonomin växer smidigt. Att skära ner offentliga utgifter är... Referenser Världshandelsorganisationen WTO som grundläggande frihandelsinstitution: Ministerkonferens pdf Världshandelsorganisationen n. Om WTO. htm Internationella valutafonden Hur IMF främjar global ekonomisk stabilitet. Organisation och vilken sektor den verkar inom Beskrivning: Uppgift 1 Bakgrund till förändring Beskriv betydelsen av förändringar inom en organisation i det rådande ekonomiska klimatet Vilka faktorer anser du vara de viktigaste? Vad menas med följande termer i relation till organisationsstruktur och förändring: byråkrati, hierarki?
Byråkrati Förklara fördelar och nackdelar med varje Jämför och jämför två olika former av organisationsförändringsutveckling genom att ta fram en kort rapport som innehåller exempel från kända organisationer Uppgift 2 System för att förstå och involvera andra i förändringsprocessen. Inom din egen organisation eller en som du är bekant med, identifiera alla intressenter som sannolikt kommer att vara involverade i förändringsprocessen Vilka åtgärder eller processer kan användas för att hjälpa till att involvera intressenter i aspekter av organisatorisk förändring? För två av dessa kommentera deras relevans och effektivitet för en organisation. Beteendehantering Vetenskaplig ledning kan bäst definieras som en metod för att bedriva affärsverksamhet genom att implementera ett vetenskapligt förhållningssätt till ett företags affärspraxis.
Vetenskaplig ledning förknippas normalt med den metod som används av tillverkningsföretag som anställde löpande bandarbetare i stor skala. Metodiken betonade det sätt på vilket de anställda var anställda, särskilt med fokus på arbete, tid och mätning av varje anställds prestation. Tidiga vetenskapliga ledningsmetoder implementerades även inom andra områden utanför tillverkning som; järnvägarna. En artikel säger "att vetenskapliga ledningstekniker var mycket mer utbredda inom järnvägstrafiken än man har trott" Aldrich, , s.
Referenser Aldrich, M. Detta är viktigt, eftersom det strider mot den amerikanska demokratins grundläggande principer, eftersom medborgarna kräver ansvarighet och öppenhet. För att lösa detta problem kan den privata sektorn tillhandahålla många olika tjänster som regeringen levererar. Där kan ett antal företag tillhandahålla dessa resurser till en bråkdel av kostnaden för statliga enheter. Detta är viktigt, eftersom manifestet identifierar ett sätt som regeringen kan tillhandahålla effektiva lösningar genom den privata sektorn. Men när man undersöker själva den underliggande frågan är det tydligt att denna lösning har delar som är relevanta för modern regering.
Där kan byråkratin spela roll för att ta itu med allmänna frågor och sedan kontakta de olika tjänsterna till den privata sektorn. Problemet uppstår när det läggs för stor vikt vid denna modell, eftersom detta kan skapa bedrägerier och andra möjliga missbruk av systemet. Där, brist på transparens och... Bibliografi Johnston, Jocelyu. Klinger, Donald. Page, Steven. Helt klart, Gary. New York, NY: The Free Press, n. Public Administration Review, 47, 1 jan. Fråga 3 Alla tre verken som beskrivits av Bertelli och Lynn fokuserar på ansvarsfördelningen mellan regeringsgrenarna. John Mabry Matthews hävdade att "regeringens arbete kan delas in i utformningen och genomförandet av offentlig politik" p.
Han var en stark förespråkare för transparent regering och ansåg att offentlig förvaltning inte borde behandlas som en eftertanke. Nyckelelementen i illoughbys principer för offentlig förvaltning baserades på föreställningen att regeringen skulle drivas som ett företag, med presidenten som i huvudsak verkställande direktören. Han klagade över ett "underlåtenhet att tillämpa vetenskapliga principer" sid. Leonard hites nyckelpunkter centrerades på den mekaniska naturen... Verk som citeras Skowronek, Stephen. Building a New American State: The Expansion of National Administrative Capacities, New York: Cambridge University Press, Detta berodde på några av de reformer som han införde för företag, för offentliga utgifter, miljöskydd och transportsektorer.
Eftersom mäktiga LDP-medlemmar hade egna intressen i dessa sektorer, godkände de inte alla reformer och var därför försiktiga med Koizumi och hans politiska varumärke. Ekonomiska problem Artiklarna om Koizumi och Abe tyder på att Japan lider av allvarliga ekonomiska problem som det politiska systemet inte kan lösa. Varför inte? Vilka är de politiska hindren för att förändra japansk politik? Hur hänger det ihop med Johnson-läsningen? Japan har haft enorma ekonomiska framgångar under decennierna, men på senare tid har dess problem motverkat effekterna av tidigare framgångar. Jag kan inte hålla med om att ekonomiska problem inte kan lösas med politiska medel. Även om andra faktorer spelar in är det det politiska systemet som avgör vilken väg ekonomin kommer att ta. Med politiskt system menar vi...
Referenser Tomohito Shinoda. Koizumi Diplomacy: Japan's Kantei Approach to Foreign and Defense Affairs University of Washington Press 15 april, Chalmers A. Japan: Vem styr? Istället för att leta efter rätt avdelning, skulle individer helt enkelt bestämma vilken kommunikationsmetod som passar deras behov bäst - besöka närmaste kommunkontor, logga in på en kommunfullmäktiges webbplats, skicka ett e-postmeddelande eller helt enkelt lyfta telefonen - och deras begäran, klagomål eller kommentar skulle behandlas effektivt av den berörda tjänstemannen. Det skulle gälla socialtjänst, utbildning, boende, sophämtning och många fler. ibid ibliografi Pence,.
Aspects of Education Series, London, Independent Publishers. Holland, M. html[Näst 22 augusti ]. Adamolekun, L. Offentlig förvaltning i Afrika: Huvudfrågor och utvalda länderstudier. oulder, CO: Westview Press. Al-Kibsi, G. Att sätta medborgarna online, inte i kö. Bibliografi Pence, B. html [Näst 22 augusti ]. Boulder, CO: Westview Press. fabriksägare under den industriella revolutionen. Du har problem med att rekrytera och behålla arbetare och få dem att göra det du vill att de ska göra. Vilka tekniker skulle du använda för att uppnå dina mål att uppnå effektiv och lönsam produktion? Idag, på grund av arbetarnas till synes orättvisa villkor under industrialiseringens tidiga dagar, tenderar moderna sympatier att ligga hos fabriksarbetarna i deras ansträngningar att fackligt organisera sig och säkra deras rättigheter under den industriella revolutionens tidiga dagar.
Men även från kapitalistens perspektiv var omotiverade anställda inte lika produktiva som lojala och motiverade arbetare, så det var kanske misstaget att vara uppenbart obekymrad över arbetarnas rättigheter. Faktum är att i början av den industriella revolutionen var de kapitalistiska fabriksägarna ofta frustrerade över behovet av att utöva disciplin på arbetare som var vana vid jordbruksmetoder och arbetsrytmer. hans började till en början med att betala arbetare... Ta en titt på de tre organisationsdiagrammen på webbplatserna nedan. Hur representerar dessa diagram byråkrati? Hur är de lika och hur är de olika?
Byråkrati är ett ord som nästan har blivit synonymt med byråkrati och dåliga och ineffektiva förfaranden baserade inte på verkligheten utan på protokoll. Men viss byråkrati är nödvändig för att stora organisationer ska fungera. U. Department of Energy är tekniskt ansvarig och övervakar University of Chicagos drift av labbet i fråga. Universitetslaboratoriets officiella chef har den yttersta kontrollen över de mindre cellorganisationerna, medan varje laboratorium under direktören fungerar som en avdelning i sig själv, fastän fortfarande under officiell administrativ kontroll.
Alltså mindre, men fortfarande avgörande organisatoriska nav som fyller olika men lika nödvändiga funktioner under de större, officiella byråkratiska cheferna och inom en större byråkrati. Det funktionella diagrammet för Argone står i kontrast till det människofokuserade organisationsschemat som erbjuds av U. Department of Health and Human Services. Även om båda diagrammen visar top-down hierarkier, ligger det en betoning på personlighet såväl som funktion i Heath and Human Services-diagrammet, och därmed är diagrammet mer komplext -- det är både mer specifikt, men också eftersom det innehåller mer information lite svårare att förstå för en lekman utifrån, om de många olika funktionärerna inom varje enskild cell i byråkratin.
De kanske har en annan struktur på högre nivåer där mer innovation och kreativitet krävs, men på de lägre nivåerna är allt baserat på ett maskinliknande system -- det systemet är vad franchisetagarna betalar för. En annan typ av organisation är den professionella byråkratin. Denna typ av organisationer har också en hög grad av byråkrati till sin natur, men skiljer sig från maskinbyråkratin genom att det också finns en hög grad av specialisering. Organisationer som förlitar sig på kunskapsarbetare har ofta denna strategi. Även om det finns många regler och procedurer, produceras den faktiska produktionen av högutbildade yrkesmän, inte okvalificerad arbetskraft. Ett exempel på denna typ av organisation är ett sjukhus eller universitet Mantkelow. För ett givet företag kan det finnas skillnader i den optimala strukturen.
Många branscher kommer att dras till en struktur framför de andra eftersom den passar företagen i den branschen bäst. Referenser Davoren, J. Houston Chronicle. html Mantkelow, J. Mintzbergs organisatoriska konfigurationer. Administrativt tänkande Olika sociologiska teorier och administrativt tänkande visar att modern polisavdelning är en kombination av en hierarkisk och kvasimilitär byråkrati. I enlighet med den grundläggande rationaliteten i Webers teori om byråkrati, är den moderna polisavdelningen behäftad med byråkrati och andra olyckliga bieffekter av byråkratiska organisationer.
Å andra sidan, som Weber föreslog, måste många storskaliga organisationer, särskilt de som är kopplade till regeringen, vara byråkratiska om de ska kunna drivas mest effektivt och rationellt. Den moderna polisavdelningen, även om den har anammat teorier om moderna sociologer och administrativa tänkare, fortsätter att likna traditionella hierarkiska och byråkratiska system. Den moderna polisavdelningen liknar minst Fayols teorier om management, där byråkrati förringar effektiviteten och där horisontell kommunikation praktiseras i stor utsträckning. Samtidigt använder många polisavdelningar Fayols teorier om horisontell kommunikation när de söker ansvarighet och försöker eliminera korruption inom styrkan.
Gamla och nya ledarstilar Max Weber hade rätt i att i det moderna samhället ökade byråkratins makt exponentiellt med urbanisering och industrialisering, särskilt när den uppmanades att ta itu med sociala och ekonomiska problem. Sådana organisationer var knappast utformade för att göra det möjligt för andra att agera inom ett demokratiskt eller deltagande system, utan för att agera på deras vägnar och styra dem uppifrån i ett mycket hierarkiskt system. Till exempel, under den progressiva eran och New Deal i USA, utökades den offentliga förvaltningen för att reglera kapitalismen på en mängd olika sätt, för att administrera stora delar av ekonomin och den växande sociala välfärdsstaten. Naturligtvis, med ökande makt och inflytande från den offentliga förvaltningen, blev möjligheter till mutor, korruption, auktoritärt beteende och tillgodoseende av specialintressen istället för allmänhetens intresse mycket vanligare också.
Bygga allmänhetens förtroende och förtroende... Politisk demokrati, tillit och social rättvisa. Boston, MA: Northeastern University Press. Coles, R. Livet med moraliskt ledarskap: Män och kvinnor som har gjort skillnad.
No comments:
Post a Comment